příbuzné odkazy:
|
Základní modlitby (některé i latinsky) nahoru
Nicejsko-cařihradské vyznání víry
Kříž nahoru (každá modlitba začíná a končí tímto znamením)
Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
Latinsky: In nomine Patris et Filii et Spiritus sancti. Amen.
Chvála Nejsvětější Trojice nahoru
Sláva Otci i Synu i Duchu svatému, jako byla na počátku, i nyní, i vždycky a na věky věků. Amen.
Latinsky: Gloria Patri et Filio et Spiritui sancto, sicut erat in principio et nunc et semper et in saecula saeculorum. Amen.
Modlitba Páně nahoru
Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé. Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. Amen.
Latinsky: Pater noster, qui es in cælis, sanctificétur nomen tuum; advéniat regnum tuum; fiat volúntas tua, sicut in cælo et in terra.
Panem nostrum quotidiánum da nobis hódie; et dimítte nobis débita nostra, sicut et nos dimíttimus debitóribus nostris; et ne nos indúcas in tentatiónem; sed líbera nos a malo. Amen.
Pozdravení andělské nahoru
Zdrávas, Maria, milosti plná, Pán s tebou; požehnaná ty mezi ženami a požehnaný plod života tvého, Ježíš.
Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné nyní i v hodinu smrti naší. Amen.
Latinsky: Ave, Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui Jesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus nunc et in hora mortis nostrae. Amen.
Zdrávas Královno nahoru
Zdrávas Královno, matko milosrdenství, živote, sladkosti a naděje naše, buď zdráva!
K tobě voláme, vyhnaní synové Evy, k tobě vzdycháme, lkajíce a plačíce v tomto slzavém údolí. A proto, orodovnice naše, obrať k nám své milosrdné oči a Ježíše, požehnaný plod života svého, nám po tomto putování ukaž, ó milostivá, ó přívětivá, ó přesladká, Panno Maria! (T. P. Aleluja).
Latinský text: Salve Regina, Mater misericordiae, vita, dulcedo et spes nostra, salve.
Ad te clamamus exsules filii Hevae. Ad te suspiramus gementes et flentes in hac lacrimarum valle. Eia ergo, advocata nostra, illos tuos misericordes oculos ad nos converte. Et Jesum, benedictum fructum ventris tui, nobis post hoc exsilium ostende. O clemens, o pia, o dulcis Virgo Maria. (T. P. Alleluia)
Pod ochranu tvou nahoru
Pod ochranu tvou se utíkáme, svatá Boží Rodičko. Neodmítej naše prosby v našich potřebách, ale ode všeho nebezpečí vysvoboď nás vždycky, Panno slavná a požehnaná! Paní naše, prostřednice naše, orodovnice naše, u Syna nám smilování vypros, Synu svému nás doporuč, k Synu svému nás doprovoď.
Anděle Boží nahoru
Anděle Boží, strážce můj, rač vždycky být ochránce můj: mě vždycky veď a napravuj, ke všemu dobrému mě vzbuzuj.
Ctnostem svatým mě vyučuj, ať jsem tak živ, jak chce Bůh můj.
Tělo, svět, ďábla přemáhám, na tvá vnuknutí pozor dávám.
A tak s tebou ve spojení ať vytrvám do skonání, po smrti pak v nebi věčně chválím Boha ustavičně. Amen.
Svatý Michaeli nahoru
Svatý Michaeli, archanděli, braň nás v boji; proti zlobě a úkladům ďáblovým budiž nám záštitou, nechať Bůh přikáže jemu, pokorně prosíme. Ty pak, kníže vojska nebeského,Satana a jiné duchy zlé, kteří ke zkáze duší světem obcházejí, božskou mocí do pekla svrhni. Amen.
Apoštolské vyznání víry nahoru
Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země. I v Ježíše Krista, Syna jeho Jediného, Pána našeho; jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Ponciem Pilátem, ukřižován umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých; vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího; odtud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha Svatého, svatou církev obecnou, společenství svatých, odpuštění hříchů, vzkříšení těla a život věčný. Amen.
Nicejsko-cařihradské vyznání víry nahoru
Věřím v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána, Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky: Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem: skrze něho všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe.
Skrze Ducha svatého přijal tělo z Marie Panny a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován, za dnů Poncia Piláta byl umučen a pohřben.
Třetího dne vstal z mrtvých podle Písma.
Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce. A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha svatého, pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu, svatou, všeobecnou, apoštolskou církev.
Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.
Očekávám vzkříšení mrtvých a život budoucího věku. Amen.
Základní pravdy víry nahoru
Bůh je jeden. Bůh je nejvýš spravedlivý. Jsou tři božské osoby: Otec, Syn a Duch svatý. Bůh Syn se stal člověkem, aby nás svou smrtí na kříži vykoupil a navěky spasil. Duše lidská je nesmrtelná. Milosti Boží je k spasení nevyhnutelně potřeba.
Desatero nahoru
1. V jednoho Boha věřiti budeš. 2. Nevezmeš jména Božího nadarmo. 3. Pomni, abys den sváteční světil. 4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi. 5. Nezabiješ. 6. Nesesmilníš. 7. Nepokradeš. 8. Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému. 9. Nepožádáš manželky bližního svého. 10. Aniž požádáš statku jeho
Patero církevních přikázání nahoru
1. O nedělích a zasvěcených svátcích slavit mši.
Zasvěcené svátky jsou:
slavnost Narození Páně (25. 12.) slavnost Matky Boží Panny Marie (1. 1.)
Velmi se doporučuje slavit bohoslužbu na Zelený čtvrtek, Velký pátek a v den slavnosti Vzkříšení, a dále na slavnosti liturgického roku a na Popeleční středu.
2. Alespoň jednou za rok slavit svátost smíření.
3. Aspoň jednou za rok přijmout Tělo Kristovo, a to o Velikonocích.
Splněním těchto dvou bodů se dostojí zákonu. Církev však doporučuje, aby věřící přijímali Tělo Kristovo co nejčastěji a aby pravidelně konali svátost smíření; dopustí-li se těžkého hříchu, aby ihned obnovili přátelství s Bohem dokonalou lítostí a co nejdříve se z hříchu vyznali.
4. Konat pokání a vyjadřovat to i kajícími skutky.
Kající skutky jsou:
– sebezápor např.: odříci si z jídla a pití (maso, sladkosti, káva, alkohol, cigarety), zábavu (televize, tanec), vyřídit nepříjemné záležitosti
– skutky zbožnosti např.: slavení bohoslužby, modlitba, duchovní četba, křesťanské nauky
– skutky lásky např.: služba bližním, občanskému i církevnímu společenství.
Vlastním údobím pokání je doba postní, kdy křesťan mj. pomocí vnitřního sebrání a kajících skutků usiluje o hlubší sepětí s Ježíšem Kristem. Toto pokání vrcholí obnovou křestního vyznání při slavnosti Vzkříšení.
Vlastním dnem pokání a kajících skutků je pátek, pokud není slavnost.
Na Popeleční středu a Velký pátek je přísný půst: nejíst maso (závazné od 14 let) a nejíst dosyta (závazné od 18 do 60 let).
Před přijímáním Těla Kristova je eucharistický půst: jednu hodinu nic nejíst a nepít. Voda a nezbytné léky tento půst neporušují. Pro zvláštní okolnosti jsou výjimky.
5. Hmotně se podílet na péči církve o bohoslužbu a o potřebné lidi.
|
Breviář nahoru
nebo také Denní modlitba církve, liturgia horarum. Vychází vždy v nových vydáních od starověku dodnes. Do jeho vývoje zasáhly především kláštery benediktinů, ale i mnoha jiných řeholních řádů, v kterých je stále zlatým hřebem jejich bohoslužby i každodenního života. Breviář používají především všichni kněží a jáhnové. K jejich úkolu patří modlit se za všechny lidi, provázet je modlitbou. V moderní době ale stále přibývá počet lidí běžného civilního života, kteří rádi berou do ruky breviář a modlí se ho.
Aktuální texty
Liturgický kalendář http://www.pastorace.cz/kalendar/
|
Svátosti nahoru
SVATÝ KŘEST
Uvedení do křesťanského života mělo v různých staletích
rozmanité formy podle okolností. V prvních stoletích církve bylo velmi rozvinuto uvedení do křesťanského života, s dlouhým údobím katechumenátu a celou řadou přípravných
obřadů, jež liturgicky rozdělovaly cestu katechumenátní přípravy, aby
vyústily do slavení svátostí uvádějících do křesťanského života.(KKC 1230) „Nenarodí-li se kdo znova z vody a z Ducha svatého, nemůže
vejít do Božího království.“ Stává se svatostánkem trojjediného Boha. Tento účinek křtu je naznačen dvojím symbolem: bílou rouškou a rozžatou svící.
SVÁTOST BIŘMOVÁNÍ
Tato svátost má úzký vztah ke svátosti křtu. Jestliže křtem
začíná život člověka s Bohem, biřmování má tento Boží život v nás upevnit,
posilnit a zdokonalit tím, že nás obohacuje zvláštní silou Ducha svatého. Je
to svátost křesťanské dospělosti. a naplňuje ji zvláště sedmi dary
Ducha svatého:
SVÁTOST OLTÁŘNÍ - Eucharistie
V této jediné svátosti je přítomen sám Ježíš Kristus. že se dopustil smrtelného hříchu, nesmí přistoupit k
přijímání, aniž by předtím nedostal rozhřešení ve svátosti smíření.(KKC
1415) dary a tím hradily organizační záležitosti spojené se mší
svatou.
SVÁTOST SMÍŘENÍ (svatá zpověď)
je svěření do Božích rukou celého našeho života s prosbou o odpuštění našich chyb a vyplnění slabých oblastí našeho duchovního života Boží láskou; je to posila v boji proti zlu, které ničí nás i naše okolí.
Odpuštění hříchů, spáchaných po křtu, se uděluje
prostřednictvím příslušné svátosti, nazývané svátost obrácení, svátost
zpovědi, svátost pokání nebo svátost smíření.KKC 1486
Vrátit se do společenství s Bohem, když jsme ho ztratili
hříchem, je proces, na jehož počátku je milost Boha plného milosrdenství a
starostlivého o spásu lidí. Je třeba prosit o tento vzácný dar jak pro sebe,
tak i pro druhé.(KKC 1489)
Duchovní účinky svátosti pokání jsou: — smíření s Bohem, jímž kajícník opět nabývá milost; — smíření s církví; — prominutí věčného trestu, který si člověk zasloužil smrtelnými hříchy; — prominutí, alespoň částečné, časných trestů, následků hříchu; — pokoj, klid svědomí a duchovní útěcha; — vzrůst duchovní síly pro křesťanský boj. (KKC 1495 - 1496)
SVÁTOST MANŽELSTVÍ
je spojení muže a ženy v Bohu, protože Bůh je Láska; je to
odevzdání svého života druhé
osobě z lásky k ní a přijetí plné
odpovědnosti za její život; je to ponoření manželského a rodinného života v
Bohu, aby On byl ve všem. V očích Stvořitele je to dobré, velmi dobré. A tato láska, které Bůh žehná, je určena k tomu, aby byla
plodná a uskutečňovala se ve společném díle ochrany stvoření: „Ploďte a
množte se, naplňte zemi a podmaňte si ji“
„Manželský svazek, kterým muž a žena mezi sebou vytvářejí
nejvnitřnější společenství celého života, zaměřené svou přirozenou povahou
na prospěch manželů a na zplození a výchovu dětí, je mezi pokřtěnými povýšen
Ježíšem Kristem na svátost.“ KKC 1601 (Gn 2,18). Žena, „tělo z jeho těla“, jemu rovná, jemu nejbližší mu byla dána Bohem jako „pomoc“, a představuje tak Boha, který nám přichází na pomoc. „Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem“ (Gn 2,24). Sám Pán ukazuje, že to znamená nepomíjivou jednotu jejich dvou existencí, když připomíná, jaký byl „od počátku“ plán Stvořitele: „Už tedy nejsou dva, ale jeden“ (Mt 19,6). KKC 1605 tvrdostí jejich srdce. Manželské spojení muže a ženy je nerozlučitelné: sám Bůh je uzavřel. „Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj“
(Mt 19,6).KKC 1614 sám dává sílu a milost žít manželství v novém duchu Božího království. Jestliže manželé následují Krista, přemáhají sami sebe, berou
na sebe svůj kříž, budou moci „pochopit“ původní smysl manželství a žít je s
Kristovou pomocí. Tato milost křesťanského manželství je ovocem Kristova
kříže, pramenem každého křesťanského života. KKC 1615 Z jejich smlouvy „vzniká i před společností stav podle Božího řádu pevný“. Společenství manželů je zapojeno do společenství Boha s lidmi: „Opravdová manželská láska je pozdvižena k účasti na božské lásce.“ Manželské pouto tedy stanovil sám Bůh, takže platné a dokonalé manželství mezi pokřtěnými nemůže být nikdy rozloučeno. Toto pouto, které pochází ze svobodného lidského činu manželů a z dokonání manželství, je už neodvolatelné a dává vznik smlouvě ručené věrností Boha. Církev nemá moc vyslovit se proti tomuto uspořádání Boží moudrosti. (KKC 1639 - 1640)
SVÁTOST KNĚŽSTVÍ
Celá církev je kněžský lid. Díky křtu mají všichni věřící
účast na Kristově kněžství. Tato účast se nazývá "všeobecné kněžství
věřících". Na jeho základě a v jeho službách existuje jiná účast na poslání
Kristově: Totiž, služba udělená svátostí kněžství, jejím úkolem je sloužit
ve jménu a v osobě Kristu uprostřed společenství. (KKC 1591) (KKC 1592) pastýř svého stáda, velekněz výkupné oběti, učitel pravdy. To vyjadřuje církev, když říká, že silou svátosti kněžství kněz jedná "in persona Christi capitis" - v
osobě Krista - Hlavy. (KKC 1548) nenahraditelné: bez biskupa, kněží a jáhnů nelze mluvit o
církvi. (KKC 1593) svého biskupa tvoří "kněžstvo", které společně s ním nese odpovědnost za místní církev. Biskup jim svěřuje odpovědnost za určité farní společenství nebo za určitý církevní úřad. (KKC 1595) Svěcení vtiskuje nezrušitelné
svátostné znamení. (KKC 1597) církevní autoritě. (KKC 1598) svobodně přijmout celibát a kteří veřejně projeví svou vůli zachovávat jej z lásky k Božímu království a ke službě lidem. (KKC 1599)
POMAZÁNÍ NEMOCNÝCH
je posilující setkání s Kristem pro každého nemocného bez ohledu na to, zdali je nebo není v nebezpečí smrti. a k jeho smrti“, jsou tak „prospěšní Božímu lidu“. Slavením této svátosti ve společenství svatých se církev přimlouvá za zlepšení stavu nemocného. A nemocný opět milostí této svátosti přispívá ze své strany k posvěcení církve a k dobru všech lidí, pro které církev trpí a obětuje se skrze Krista Bohu Otci. (KKC 1522)
|
klíčová slova: svátost, modlitba, křest dítěte, biřmování, manželství, svatba, oltářní, smíření, kněžství, pomazání nemocných